215-5151681

Καθημερινά 10:00 - 21:30

Ωρες λειτουργιας
  • Καθημερινές 10:00 - 21:30
  • Σάββατο 10:00 - 15:00
  • Κυριακή Κλειστά
Μαθησιακές Δυσκολίες (δυσλεξία)

Η Δυσλεξία σήμερα, επηρεάζει την ζωή εκατομμυρίων παιδιών και ενηλίκων σε όλο τον κόσμο, με σοβαρές εκπαιδευτικές, ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες. Εκδηλώνεται τα πρώτα χρόνια φοίτησης στο Δημοτικό σχολείο ως μία απροσδόκητη και ανεξήγητη μαθησιακή δυσκολία στην ανάγνωση και γραφή, σε φυσιολογικά παιδιά με κανονική ή και ανώτερη ευφυία που μέχρι τότε τίποτε δεν έδειχνε ότι είχαν κάποιο πρόβλημα

Τι είναι λοιπόν η Δυσλεξία;

1η Αποψη

Η Δυσλεξία είναι ένα σύνδρομο που εκδηλώνεται στη εκμάθηση του γραπτού λόγου και της ανάγνωσης και δε έχει να κάνει με την νοημοσύνη του παιδιού ή με τον προφορικό του λόγο. Πρόκειται για μια μαθησιακή δυσκολία που οφείλεται σε δυσκολίες του εγκεφάλου στο να αποθηκεύει, να επεξεργάζεται και να μεταδίδει πληροφορίες. Δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες για την εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής και της ορθογραφίας.

Η δυσλεξία δεν εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα άτομα. Άλλα μπορεί να παρουσιάζουν  δυσκολίες με το διάβασμα και την ορθογραφία, άλλα μπορεί να  δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν σωστά λέξεις, να γράψουν ή να διαχωρίσουν το δεξί από το αριστερό και άλλα μπορεί να έχουν προβλήματα συγκέντρωσης ή συντονισμού.

Πως μπορώ να καταλάβω αν το παιδί μου έχει Δυσλεξία;

Συνήθως το πρόβλημα της δυσλεξίας γίνεται αντιληπτό όταν το παιδί πάει στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Στις ελαφρές όμως περιπτώσεις της δυσλεξίας, μπορεί το παιδί να καλύπτει το πρόβλημα του. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, το πρόβλημα γίνεται φανερό, όταν το παιδί αρχίσει να ασχολείται με μία ξένη γλώσσα.

Συνηθισμένα συμπτώματα του παιδιού με Σύνδρομο  Δυσλεξίας 

Συνήθως εμφανίζεται ως ένα έξυπνο παιδί το οποίο δυσκολεύεται πολύ στο να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει λέξεις

Παρουσιάζοντας:

  • Δυσκολία στην ανάγνωση (επαναλήψεις λέξεων, συλλαβιστό διάβασμα, που γίνεται με μονότονη φωνή και αγνόηση της στίξης. Επίσης ενώ μπορεί να διαβάσει πολλές φορές ένα κείμενο, έχει ελάχιστη κατανόηση πάνω σε αυτό.)
  • Δυσκολία στην γραφή (αργό γράψιμο, παραλείψεις, αντικαταστήσεις ή αναγραμματισμούς και άσχημα γράμματα.)
  • Δυσκολία στη ορθογραφία (αλλοπρόσαλλη ορθογραφία με πολλά λάθη, ακόμη και σε κανόνες που έχουν διδαχθεί πάρα πολλές φορές. Π.χ. το ρήμα γράφεται με ω στο τέλος)
  • Διάσπαση προσοχής (είναι δύσκολο να καθίσει να διαβάσει, αφού η προσοχή του αποσπάται συνεχώς, είτε από ένα μολύβι που βρίσκεται μπροστά του, είτε από κάποια μύγα που πέταξε είτε από χίλια δυο πράγματα…)
  • Δυσκολία στην αντιγραφή (χάνει την σειρά, παραλείπει γράμματα και μερικές φορές διαμαρτύρεται ότι τα γράμματα κινούνται,
  • Διαταραχή προσανατολισμού (δυσκολία στη διάκριση αριστερού και δεξιού.)
  • Δυσκολία αντίληψης της αλληλουχίας (δυσκολία στην επανάληψη αριθμών με μια καθορισμένη σειρά. Αδυναμία μάθησης των Μηνών του Έτους ή των ημερών της εβδομάδας.)
  • Συνήθως απεχθάνεται το σχολείο και διαμαρτύρεται για ιλίγγους, πονοκεφάλους ή στομαχόπονους όταν διαβάζει.
  • Συχνά το ονομάζουμε τεμπέλη, απρόσεκτο και άτομο που δεν προσπαθεί αρκετά.
  • Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, νοιώθει συχνά αποθαρρυμένος με το να ασχοληθεί με το διάβασμα ή να προετοιμαστεί για εξετάσεις ενώ καλύπτει με πολύ εφευρετικούς τρόπους την αδυναμία του.
  • Είναι ευαίσθητο χωρίς αυτοπεποίθηση και στενοχωριέται πολύ όταν το κριτικάρουν
  • Έχει Άριστη μνήμη όσον αφορά γεγονότα που έχουν γίνει στο απώτερο παρελθόν και αφορούν εμπειρίες, τοποθεσίες και πρόσωπα που του προκάλεσαν το ενδιαφέρον ή τα έζησε βιωματικά, ενώ αντιθέτως έχει
  • Φτωχή μνήμη για ακολουθίες, γεγονότα και πληροφορίες που δεν προέρχονται από βιωματικές εμπειρίες.

 

Συνήθως τα έχει όλα στον Υπερθετικό βαθμό. Π.χ.

  • Είναι πολύ ακατάστατος ή πάρα πολύ τακτικός
  • Μπορεί πολύ συχνά να είναι ο ΄΄κλόουν΄΄ ή το ταραχοποιό στοιχείο της τάξης ή να είναι πολύ ήσυχος.
  • Περνά τα εξελικτικά στάδια (ομιλία, μπουσούλιμα, περπάτημα) πολύ νωρίς η εξαιρετικά καθυστερημένα.
  • Μπορεί να κοιμάται είτε πολύ βαθιά ή πάρα πολύ ελαφριά, όπως επίσης να παρουσιάζει νυχτερινή ενούρηση πέραν της ηλικίας του.
  • Πολύ μικρή ή εξαιρετικά μεγάλη αντοχή στον πόνο.

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς, είναι πως η Δυσλεξία δεν είναι αρρώστια και δεν έχει να κάνει με την νοημοσύνη ενός παιδιού. Απλώς το παιδί με Δυσλεξία χρειάζεται έναν ιδιαίτερο τρόπο για να μάθει, όπως ακριβώς ό Υπολογιστής χρειάζεται κάποια έξτρα προγράμματα για να τρέξει. Ας μην ξεχνάμε όμως ποτέ πως εξαιρετικά επιτυχημένοι και ιδιοφυείς άνθρωποι ήταν δυσλεκτικοί.

2η Αποψη

Εδώ θα πρέπει να παραθέσουμε και κάποιες άλλες απόψεις ειδικών όπως ό R. Davis, ο οποίος υποστηρίζει πως τα άτομα με Δυσλεξία, έχουν συνήθως υψηλή νοημοσύνη..  μια μεγαλοφυΐα ας πούμε η οποία πιθανόν να οφείλεται στην Δυσλεξία τους.

Δηλαδή: Η ίδια νοητική λειτουργία που δημιουργεί μια μεγαλοφυΐα, μπορεί επίσης να δημιουργήσει και αυτά τα προβλήματα.

Η νοητική λειτουργία που προκαλεί την δυσλεξία είναι ένα χάρισμα, μια φυσική ικανότητα, ένα ταλέντο. Δεν είναι αποτέλεσμα εγκεφαλικής ή νευρικής βλάβης, ούτε  προκαλείται από κάποια δυσπλασία του εγκεφάλου, των αυτιών ή των ματιών.  Η δυσλεξία είναι προϊόν της σκέψης και ένας ιδιαίτερος τρόπος αντίδρασης στο αίσθημα της σύγχυσης.

Η δυσλεξία λοιπόν, μπορεί  να είναι  το αποτέλεσμα ενός ταλέντου ή  μιας αυξημένης ικανότητας αντίληψης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ταλέντο γίνεται εμπόδιο. Ο δυσλεξικός δεν το αντιλαμβάνεται αυτό, επειδή η χρήση αυτού του ταλέντου έχει ενσωματωθεί στη διαδικασία της σκέψης του. Είναι κάτι που άρχισε πολύ νωρίς στη ζωή του και είναι τόσο φυσικό όσο και η αναπνοή του.

Δεν αναπτύσσουν όλα τα δυσλεξικά παιδιά τα ίδια ταλέντα, έχουν όμως σίγουρα κάποιες κοινές ικανότητες. Μερικές από αυτές είναι οι παρακάτω:

  • Μπορούν να χειρίζονται την ικανότητα του εγκεφάλου να δημιουργεί και να διαφοροποιεί αυτά, που αντιλαμβάνεται
  • Έχουν πολύ αυξημένη συνείδηση του περιβάλλοντός τους.
  • Έίναι πιο περίεργοι από το μέσο άνθρωπο
  • Σκέφτονται κυρίως με εικόνες παρά με λέξεις
  • Είναι εξαιρετικά διαισθητικοί και διορατικοί
  • Σκέφτονται και αντιλαμβάνονται πολυδιάστατα (χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους)
  • Μπορούν να βιώνουν τη σκέψη, ως πραγματικότητα
  • Έχουν ζωηρή φαντασία
  • Όταν δεν καταλαβαίνουν κάτι, συγχύζονται εύκολα

 

Πρακτικές οδηγίες προς την οικογένεια

  • Δημιουργία ενός κλίματος ηρεμίας στο σπίτι, χωρίς άστοχες φωνές , αόριστες εντολές ή συχνές παρατηρήσεις.
  • Εφαρμογή ενός προγράμματος με συνέπεια και σταθερότητα.
  • Κατά το πρώτο τετράμηνο, ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις η ενασχόληση του παιδιού δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 30 λεπτά. Αργότερα ο χρόνος μπορεί να αυξηθεί.
  • Να στοχεύσουν από την αρχή στην ανάπτυξη τέτοιων σχέσεων με το παιδί, ώστε αυτό να πιστέψει ότι στις δύσκολες στιγμές τις ζωής του θα μπορεί να στηριχθεί σε αυτούς.
  • Να μην εμπλακούν σε σχολικές καθημερινές υποχρεώσεις, υποκαθιστώντας τον δάσκαλο και δημιουργώντας κακή σχέση με το παιδί.
  • Να ενθαρρύνουν και να τονώνουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού και να το επιβραβεύουν για τις προσπάθειες του.

Ο συνεχής διάλογος των γονέων και του δυσλεκτικού παιδιού είναι απαραίτητος. Διότι ενδέχεται να εκδηλωθεί στο παιδί μεγάλη εσωστρέφεια. Αυτή οδηγεί στη θλίψη και αυτή με την σειρά της στην κατάθλιψη. Η καταθλιπτική αντίδραση είναι άκρως ανησυχητική, διότι συμπεριλαμβάνει και σκέψεις αυτοκτονίας. Στην περίπτωση αυτή είναι απαραίτητη η προσφυγή σ` έναν ειδικό, όταν διαπιστώσουμε ότι δεν πρόκειται για παροδικό φαινόμενο αλλά για μόνιμη κατάσταση.

  • Οι γονείς δυσλεκτικών μαθητών που φοιτούν σε κανονική τάξη μπορούν να συνεννοούνται με τον δάσκαλο του παιδιού, ώστε το παιδί να διαβάζει ένα κομμάτι που έχει μάθει πρωτύτερα πολύ καλά στο σπίτι του. Αυτό του δίνει ικανοποίηση και το ανυψώνει ηθικά στα μάτια των συμμαθητών του.
  • Είναι ωφέλιμο, οι γονείς να είναι ενήμεροι του τύπου και της ποσότητας της εργασίας που έχει το παιδί.

Οι δάσκαλοι το εκτιμούν, όταν ακούνε τουςγονείς να ρωτάνε για τις σχολικές εργασίες. Αν βρείτε ότι το παιδί σας ξοδεύει υπερβολικό χρόνο στις σχολικές εργασίες, ρωτήστε τους δασκάλους πόσος χρόνος είναι αναγκαίος. Συχνά ο δάσκαλος θα πει στους γονείς να περιορίσουν τη σχολική εργασία σε ένα λογικό χρονικό διάστημα παρά να ξοδεύει το παιδί τρεις έως τέσσερις ώρες κάθε βράδυ.

  • Βοηθήστε το παιδί σας να δημιουργήσει ένα περιβάλλον εργασίας στο σπίτι.
  • Εξασφαλίστε του ένα κατάλληλο μέρος για τις εργασίες του, ήσυχο και μακριά από την τηλεόραση

 

Κλείστε ένα ραντεβού δωρεάν!